PLL algoritmy na Rubikovu kocku 3x3

PLL?

PLL je posledný krok CFOP metódy (najrozšírenejšie metódy na speedcubing). Obsahuje 21 algoritmov, vďaka ktorým po naorientovaní poslednej vrstvy dokončíš celú kocku na jeden krok. 

Tip: Ak algoritmy ešte nevieš čítať, pozri na náš článok o značení ťahov a ak ešte nevieš kocku zložiť, pomôže ti návod Ako zložiť rubikovu kocku.

Ako si vybrať algoritmus?

Neuč sa ten najjednoduchší, uč sa ten najlepší.

Keď sa budeš učiť tie najjednoduchšie, síce si ich možno rýchlejšie zapamätáš a budeš ich vedieť o chvíľu skôr, než keby si hľadal(a) tie najlepšie, ale po čase zistíš, že sú pomalé a budeš sa ich rovnako preučovať. A to trvá oveľa dlhšie.

Tip: Zháňaš novú kocku? Pozri sa do kategórie 3x3x3. Omrknúť môžeš aj Profesionálne a závodné kocky. Všetky iné tvary nájdeš v sekcii Speedcube.

Na čo si dať pozor:

  • "Regripy" (slovensky prechytávanie kocky) - Algoritmus by mal mať čo najmenej regirpov. Aj keď to tak často nepôsobí, prechytenie chvíľu trvá a vzniká pri ňom priestor pre chybu..
  • Počet ťahov - Nie je čo riešiť, čím menej ťahov, tým lepšie (väčšinou).
  • Prevedenie (execution) - Niekedy naopak môže byť lepší dlhší algoritmus, pretože sa dá lepšie urobiť. Napríklad Tperm sa dá riešiť (U F2 U' F2 D R2 B2 U B2 D' R2), čo je 11 ťahov, ale rovnako sa používa (R U R' U' R' F R2 U' R' U' R U R' F'), hoci je to 14 ťahov, pretože sa používajú iba strany R, U a F, oproti prvému, kde je navyše ešte D a B. To robí algoritmus ľahšie na rýchle prevedenie.
  • "Ako to komu sadne" - Aj keď vezmeme všetky predchádzajúce faktory do úvahy, nedá sa jednoznačne povedať, ktorý algoritmus je najlepší. Aj na špičkovej úrovni by sme najskôr nenašli 2 speedcubery, ktorí používajú rovnaké PLL. Riaď sa preto tým, ktorý sadne tebe.

 


Ua

Ub

H

Z

M2 U M U2 M' U M2
nebo 
R2 U' R' U' R U R U R U' R

M2 U' M U2 M' U' M2
nebo
R' U R' U' R' U' R' U R U R2

M2 U M2 U2 M2 U M2
nebo
M2 U' M2 U2' M2 U' M2 
M2 U M2 U M' U2 M2 U2 M'
nebo
(U) M2 U' M2 U' M U2' M2 U2' M U2' 

Aa

Ab

T

F

l' U R' D2 R U' R' D2 R2
nebo
x R' U R' D2 R U' R' D2 R2

l' R' D2 R U R' D2 R U' R x'
nebo 
x R2 D2 R U R' D2 R U' R x'

(R U R' U') R' F R2 U' R' U' (R U R') F'
nebo
R U R' U' R' F R2 U' R' U F' L' U L
 R' U' F' R U R' U' R' F R2 U' R' U' R U R' U R
nebo
(U) R' U2 R' d' R' F' R2 U' R' U R' F R U' F

Ga

Gb

Gc

Gd

R2 u R' U R' U' R u' R2 y' R' U R
nebo
R2 U R' U R' U' R U' R2 D U' R' U R D'

R' U' R y R2 u R' U R U' R u' R2
nebo
R' U' R U D' R2 U R' U R U' R U' R2 D
R2 u' R U' R U R' u R2 y R U' R'
nebo
(U2) R2 F2 R U2 R U2 R' F R U R' U' R' F R2
R U R' y' R2 u' R U' R' U R' u R2
nebo
R U R' U' D R2 U' R U' R' U R' U R2 D'

Ra

Rb

Ja

Jb

R U R' F' R U2 R' U2 R' F R U R U2 R'
nebo
(U') L U2 L' U2 L F' L' U' L U L F L2

R' U2 R U2 R' F R U R' U' R' F' R2
nebo
R' U2 R' D' R U' R' D R U R U' R' U' R
R' U L' U2 R U' R' U2 R L
nebo
(U') L' U' L F L' U' L U L F' L2 U L
R U R' F' R U R' U' R' F R2 U' R'
nebo
R U2 R' U' R U2 L' U R' U' L

Na

Nb

Y

V

R U R' U R U R' F' R U R' U' R' F R2 U' R' U2 R U' R'
nebo
L U' R U2 L' U R' L U' R U2 L' U R'
R' U R U' R' F' U' F R U R' F R' F' R U' R
nebo
R' U L' U2 R U' L R' U L' U2 R U' L
F R U' R' U' R U R' F' R U R' U' R' F R F'
nebo
F R' F R2 U' R' U' R U R' F' R U R' U' F'
R' U R' d' R' F' R2 U' R' U R' F R F
nebo
R' U R' U' y R' F' R2 U' R' U R' F R F

E

     
     
x' R U' R' D R U R' D' R U R' D R U' R' D' x
nebo
(U) R2 U R' U' y R U R' U' R U R' U' R U R' y' R U' R2
     

Odkazy: