Základná stratégia pre šach

Väčšina ľudí pravidlá šachu pozná, ale nemajú žiadnu taktiku. Nauč sa s nami základnú stratégiu, aby si túto väčšinu ľudí porazil! Napriek tomu, že o sebe Tonda hovorí, že nie je expert, hral rok alebo dva šach závodne, takže sa v základných taktikách vyzná! :)

Tip: Nepoznáš pravidlá? Pozri sa na náš článok Ako hrať šach. Pokiaľ nemáš potrebné vybavenie k partii, pozri sa do našej sekcie Šachy

Pripomenutie pravidiel

Rošáda

Kráľ sa posunie o 2 políčka a veža ide na to políčko, ktoré kráľ preskočil. Rošáda sa nesmie robiť, keď:

– Je nejaká figúrka medzi kráľom a vežou

– Sa kráľ alebo veža už predtým pohol/a

– Je kráľ v šachu

– By kráľ šiel cez políčko, kde by mal šach

rošáda 1

rošáda 2

Branie mimochodom

Pešiak sa z miesta, kde začína, môže posunúť o 2 políčka (namiesto o 1). A keby vedľa neho stál protihráčov pešiak, tak ho môže vziať akoby sa posunul len o 1.

Toto funguje iba keď:

– Sa pešiak posunul o 2 políčka

– Pešiaka vezme hneď v ďalšom ťahu

braní mimochodem 1

braní mimochodem 2

Stratégia začatia hry a najlepší začiatok

Na začatie hry existuje niekoľko všeobecných poučiek pre získanie čo najlepšej pozície:

1. Vyvinúť figúry

2. Obsadiť stred

3. Nehýbať jednou figúrou viackrát

5. Nevychádzať dámu veľmi skoro

6. Urobiť rošádu

7. Spojiť veže

Vyvinúť figúry

Veže, jazdci, strelci a dáma sú figúry, ktorými sa snažíš vyhrať hru, ale kým stoja na tom políčku, kde začali, sú celkom k ničomu. Takže to najdôležitejšie, čo by si mal na začiatku hry urobiť, je dostať svoje figúry na lepšie políčka.

Obsadiť stred

Dôležitý krok. V strede sú figúry najaktívnejšie a ten, kto má stred, má viac priestoru a možností. Ako stred sa berú 4 políčka a obsadíš ich tak, že na ne priamo postavíš figúru, alebo figúrou ťaháš tak, aby políčko v strede kontrolovala, teda z neho brala. Obsadenie stredu súvisí s vyvinutím figúr.

Nehýbať jednou figúrou viackrát

Princíp je taký, že zo začiatku hry je najlepšie každým ťahom vyvinúť ďalšiu figúru. A hráč ktorý používa viac ťahov na hýbanie jednou figúrou tým pádom bude pozadu. To Tonda ukázal vo videu na začatie menom Škandinávska obrana. Biely pohol pešiakom 2x, čierny každou figúrou len raz = je napred. Má vyvinutú 1 a biely 0. Dáma sa pohla 2x a biely každým ťahom vyvinul figúru (jazdca), takže má 2 a čierny 1 (dámu).

Nevychádzať dámu veľmi skoro

Pokročilí hráči samozrejme vedia, čo robia, ale všeobecne sa odporúča dámou nevychádzať veľmi skoro. Potom je ľahké ju napadnúť a ty s ňou potom stále musíš uhýbať alebo o ňu napríklad aj prídeš. Lepšie je si klasicky vyvinúť ostatné figúry, obsadiť stred a až potom niečo vymýšľať.

Urobiť rošádu

Urob čo najskôr rošádu. Všeobecne sa hovorí, že je dobré ju urobiť v prvých desiatich ťahoch, ale nie je problém s ňou vyrukovať už na štvrtom ťahu. Rošáda je dôležitá, pretože jednak dostane kráľa do bezpečia (uprostred je ľahké ho napadnúť), jednak dostane do hry vežu, ktorá by inak zostala v rohu (a tam toho veľa nenarobí).

Spojiť veže

Keď sa pozrieme na hru, kde obaja hráči robia obyčajné ťahy, vyvíjajú figúry, obsadzujú stred, a tak ďalej, tak vidíme, že na konci medzi vežami nezostane nič. To je posledná kontrola, pretože keď sa toto podarí, znamená to, že si už vyvinul všetky figúry a že si urobil rošádu. To najdôležitejšie máš za sebou. Začatie končí a prechádza sa do ďalšej fázy hry.

Hodnoty figúr

Hodnoty figúr sa vyjadrujú v pešiakoch. Pešiak má hodnotu 1, strelci a jazdci 3, veže 5 a dáma 9. Týmto je dobré riadiť sa pri hre, takže napríklad keď budeš mať možnosť vziať vežu, ale prísť o jazdca, tak sa to oplatí, pretože veža má väčšiu hodnotu ako jazdec . Hodnoty sú ale iba približné a menia sa podľa toho, čo figúra práve robí.

Kedy meniť?

Často nastane situácia, kedy môžeš vziať protihráčovi napríklad strelca, ale on ti potom vezme tvojho. Sú 2 základné prípady, kedy je dobré meniť:

1. Keď môžeš vymeniť svoju menej aktívnu figúrku za súperovu viac aktívnu (napr. výmena jazdca za jazdca, ktorý je uprostred šachovnice, pretože ten uprostred je silnejší)

2. Keď máš viac materiálu (to je súčet hodnôt figúr) ako protihráč (napr. keď má súper o vežu menej a vymeníte si všetky ostatné figúry (strelcov za strelcov atď.), na konci ti zostane veža a protihráčovi nič. A potom už bude ľahké vyhrať.)

Základy taktiky

Ukážeme si 4 princípy, s ktorými sa v hre bežne stretneš - a už len to, že ich poznáš a budeš vedieť, ako fungujú, z teba urobí lepšieho hráča.

Pin/Väzba + Skewer/Špíz

Pri väzbe ide o to, že strelec, dáma alebo veža zaútočia na nejakú figúru, ktorá sa nemôže hýbať, pretože je za ňou hodnotnejšia figúra. Keď je tou hodnotnejšou figúrou kráľ, je proti pravidlám, aby sa pohla. Tomu sa hovorí absolútna väzba. Keby tam namiesto kráľa bola dáma, tak je to relatívna väzba, pretože jazdec sa síce môže pohnúť, ale nechce.

Keď sa ti podarí dať nejakú figúru do väzby, tak treba to využiť a nejako na tú figúru zaútočiť. Tým, že sa nemôže hýbať, o ňu často protihráč príde.

Obdobou väzby je skewer (po slovensky asi špíz?). To je to rovnaké, akurát hodnotnejšia figúra je vpredu.

Double attack/Dvojí úder

Ide o to, že 1 figúra napadne 2 figúry zároveň. Takže aj keď jedna uhne, tak vezme tú druhú. Pri hre si môžeš nachádzať, kedy dvojaký úder použiť, ale zároveň si dávať pozor, aby ho proti tebe nepoužil protihráč.

Fork/Vidlička

V podstate dvojaký úder jazdcom.

Discovered attack

V pozícii je nejaký "schovaný šach", ktorý sa dá využiť. Napr. vežou môžeme urobiť šach, ale bráni nám v tom jazdec. Pozrieme sa, kam môže jazdec uhnúť. Môžeme si vybrať pozíciu, v ktorej to vyzerá, že nám ho protihráč zoberie, ale má šach - berieme dámu.

Určite odporúčame ísť na www.lichess.org alebo www.chess.com, kde si môžeš taktiky zadarmo precvičiť, pretože nie vždy je ľahké taktiku pri hre nájsť.

Maty

Mat štvrtým ťahom

Tento mat na teba asi v začiatkoch bude veľa ľudí skúšať. Ide o to, že hneď v treťom ťahu vyjdeš dámou a keď si to protihráč nevšimne, dostáva mat. Všeobecne sa s matkou, keď je dáma až u kráľa a niečo ju kryje, stretneš často.

Mat na poslednom rade

Keď urobíš rošádu, tak pešiaci pred kráľom ho na jednu stranu chránia, ale zároveň mu berú priestor na pohyb. Takže pokiaľ sú pred kráľom pešiaci vedľa seba, treba si dávať pozor na mat dámou alebo vežou na poslednom rade.