Dungeons & Dragons VS Dračia hliadka

Rozhovor s hlavným autorom českej RPG hry Dračia Hliadka. Prečo vznikla? Pre koho je? A ako sa líši od iných hier na hrdinov?

Dorreah: Vítam ťa vo FYFTcaste. Na začiatok sa spýtam, ako vznikol vôbec ten nápad Dračie Hliadky?

Pavel: Ten nápad je už celkom starý, 5 alebo 6 rokov. Vznikol preto, že sme veľkí milovníci herného systému Dračí brloh, 1.6. Pravidlá prestali vychádzať, a tak sme sa zišli s ľuďmi z Altaru a pýtali sa, či ešte bude pôvodný Dračák ešte niekedy vychádzať. To nám nevyšlo a nepodarilo sa dohovoriť ani odovzdanie licencie, takže bolo jasné, že pôvodný Dračák skončil. Asi po dvoch týždňoch sme sa dohodli, že urobíme vlastnú hru, ktorá na Dračák nadviaže. A tak vznikla Dračia Hliadka. V tom prvom roku sme boli traja kamaráti, rok sme to vyvíjali a našli počas toho množstvo slepých ciest, ako Cimrman. Zistili sme, že to úplne nefunguje, pretože sme demokraticky hlasovali a vždy dvaja prehlasovali tretieho. Po roku sme mali parádnu hru, ktorú ale nikto z nás nechcel hrať. Takže sme sa dohodli, že takto to nepôjde a začal som od nuly písať Hliadku sám. Postupne som naberal iných ľudí.

Dorreah: Je Dračia Hliadka niečo ako Dungeons & Dragons, akurát prevedená do češtiny?

Pavel: Je a nie je. Je to rovnako ako D&D hra na hrdinov, RPG. Pôvodný Dračák mal niečo zo starého D&D, takže veľmi vzdialene je tam ten vplyv aj na Hliadku. Takže áno, základy to má v D&D. Ale D&D je high fantasy, kde skoro každá postava ovláda nejakú formu mágie alebo schopností založených na mane. V Hliadke je to trošku striktnejšie. D&D je tiež heroická fantasy, kde si postavy hneď na prvej úrovni lajznú vymlátiť nejakú bandu protivníkov. Keď sa zraní, vyspia sa na 8 hodín, uzdravia a pokračujú v krasojazde. Hliadka je viac survival, boj je viac nebezpečný a môže sa umierať. Liečenie spánkom je pozvoľné. D&D sú hrdinovia a superhrdinovia, Hliadka sú dobrodruhovia. Ďalší rozdiel je v kockách, v D&D ich je veľa, v Hliadke šesť- a desaťstenka. Tiež na Hliadke má kocka menší vplyv ako v D&D.

Dorreah: Čo pre teba znamená Dračia Hliadka alebo všeobecne hry na hrdinov?

Pavel: Má to viac vrstiev, pre mňa osobne 28 rokov hrania Dračáku. Väčšinu času som robil PJe (Pána jaskyne). Takže existuje nejaký svet, ktorý sa volá Domovina a veľa hier, ktoré som za tie roky hral sú situované sem. S tým mám spojených veľa zážitkov. A inak sú to tie veci mimo hry, ktoré sú asi najdôležitejšie: spoznať nových ľudí, robiť nové veci, snívať. Je to vstupná brána k množstvu zaujímavých ľudí a zážitkov.

Tip: Všetky RPG hry alias hry na hrdinov nájdeš v sekcii RPG hry

Dorreah: Pretože Hliadka je v češtine, hrá sa s menej kockami a má jednoduchšie pravidlá, myslíš, že má potenciál rozšíriť hry na hrdinov tu v Česku?

Pavel: Ja s tým počítam. Veľa výtlačkov rozdávame pre domovy mláďaže, detské domovy, skautov a pod., kde by to tých ľudí mohlo baviť. Odhadujem, že zhruba sto tisíc ľudí hralo pôvodný Dračák, ale tí teraz majú svoje životy a majú prístup k mladým ľuďom. Tiež sa nám ozvalo množstvo ľudí, takže sa to šíri. Ľudí potom vidia, že to nie je len vec z The Big Bang Theory a Stranger Things a že to je vlastne sranda.

Dorreah: Ja neviem, koľko sa predalo výtlačkov, ale povedal by si, že to baví viac mladšie alebo staršie publikum?

Pavel: Predalo sa 2500 výtlačkov as tým vekom... Toto je podľa mňa bez vplyvu na vek. U starších možno hrá rolu jedine v tom, že nemusí mať čas, ale verím, že keby mohli, hrali by viac ako tie decká.

Dorreah: Pre koho sa Dračia Hliadka hodí? Pre začiatočníkov alebo aj tých veteránov?

Pavel: Tu sa kryjú dve roviny. Jednak pre koho by mala byť Hliadka ako finálny produkt: tam si myslím, že to pokryje všetky. Ľudí, ktorí nikdy RPGčka nehrali, ale aj tých, ktorí hrali Dračák 20 rokov. Každopádne ale pravidlá sú napísané len pre prvú až piatu úroveň, takže pre začínajúcich dobrodruhov. Teraz robíme aj pravidlá pre pokročilých, tie budú zahŕňať šiestu až dvadsaťštyri úroveň. Ale určite je to dostupné pre každého.

Dorreah: Veľa začiatočníkov sa môže pred prvou hrou na hrdinov cítiť nesvoja, hanbiť sa a podobne. Čo ty by si ako nováčik urobil, aby si sa do Dračej Hliadky ponoril?

Pavel: Z pohľadu hráča je dôležité dohovoriť v skupine, kto bude robiť rozprávača. A ten rozprávač to už musí mať trochu predpripravené, byť nestranný, vlastne rozhodca. Najväčšou odmenou pre neho potom je, keď vidí, že to hráča baví. Po tom, čo hráči nechajú rozprávači nejaký čas na prípravu, nezostáva než do toho skočiť a hrať. Myslím ale, že najťažšie je prinútiť ostatných, aby to chceli hrať. Možno je dobrá taktika začať "Videli ste Pána prsteňov? Hry o tróny? Poďme to skúsiť."

Dorreah: Ďakujem, že si prišiel! Chcel by si ešte niečo dodať?

Pavel: Dodať asi nie je čo, ja by som ešte chcel poďakovať všetkým, čo na Hliadke pracovali, všetkým, ktorí ju hrajú a zaujímajú sa.

Tip: Podcasty je možné počúvať aj na vami obľúbených streamovacích platformách. Odporúčame kliknúť na odber aspoň u jednej z nich, pretože podcasty vychádzajú skôr ako videá - budete mať tak všetko ako prvé.

SLEDUJ NÁŠ INSTAGRAM @fyftstore