Ako začať s Warhammerom?

Warhammer je jedna snáď z najznámejších wargamingových hier od spoločnosti Games Workshop. Táto figúrková strategická hra, v ktorej hrajú prím najmä nádherné miniatúry si získala obrovské množstvo hráčov po celom svete. Warhammer je unikátny v tom, že spája niekoľko koníčkov dohromady a tým vytvára smer, z ktorého si každý môže vybrať to, čo mu je najviac po chuti.

JJarda ti v novom videu ukáže skvelé štartér boxy pre začiatočníkov vo Warhammeri.

David ti v rozsiahlejšom videu ukáže ďalšie produkty pre začiatočníkov vo Warhammeri.

Článok je celkom obsiahly, tak si vyber z toho, čo ťa konkrétne zaujíma:

Wargaming

Čo je to vôbec ten wargaming? Spravidla strategické hry s miniatúrami, s ktorými hráš ťaženie buď proti hre, alebo proti ostatným spoluhráčom. Zostavuješ si armády, s ktorými pohybuješ, využívaš ich silné i slabé stránky a vďaka tomu taktizuješ. Ak by sme to mali veľmi zjednodušiť, sú to také šachy na poriadne silných steroidoch.

Ale pozor! Nie je to iba o hraní, ale do istej miery sa premieta aj umelecký potenciál. Nikto predsa nechce stále pozerať na šedé plastové miniatúry! Preto je dobré ich skrášliť svojim výtvarným umom! S nafarbenými miniatúrami sa oveľa lepšie hrá. 

Ešte raz na zopakovanie. Warhammer je od firmy Games Workshop a môžeme ho rozdeliť na dve pomyselné odvetvia - Fantasy a Sci-fi univerzum. Pretože každý má rád niečo iné a nie všetci sa radi oháňajú plazmovými puškami alebo sekerami, tak si hráč môže vybrať univerzum, ktoré je mu sympatickejšie. Každý svet má svoje frakcie, príbehy a vzhľad prispôsobený k vybranému žánru. Warhammer 40000 (W40k) je tak zástupcom pre Sci-fi svet, zatiaľ čo Warhammer Age of Sigmar (AoS) pre fantasy.

Tip: Ak si netrúfaš na univerzum Warhammeru, pozri sa na článok Ako začať s wargamingom

Warhammer 40 000

Sci-fi odnož Warhammeru, ktorá vyšla v roku 2020 9. edice. S tým súvisia nové štartové edície Recruit, Elite a Command, ktoré sú odlíšené cenovo a so vzostupnou cenou toho v debne samozrejme nájdeš viac. Už v tej najlacnejšej nájdeš dve armády miniatúr (Space Marines vs Necrons), šesť šesťstenných kociek, merítko, hraciu podložku a terén. Výhodou celej deviatej edície je ľahšia zostaviteľnosť figúrok (tzv. push-fit), lepidlá budeš potrebovať minimum. Všetky tieto boxíky sú urobené tak, aby sa ti s novým koníčkom začínalo príjemne.

Tip: Všetky produkty z tejto sci-fi odnože Warhammeru nájdeš v kategórii Warhammer 40 000

 

Ďalším spôsobom, ako začať sú Štart collecting! bedny. David ich má veľmi rád, pretože už sú v nich predpripravené armády, s ktorými sa môže rovno hrať menšia hra Miniatúry už nie sú easy to build, treba ich vycvakať zo mriežok aj zlepiť, ale o to viac ich možno modifikovať. Štart collecting! boxov existuje naozaj mnoho a mnoho druhov. Tvorí tak ideálny štart pre začiatočníka vo Warhammeri, ale zároveň slúži aj ako veľmi príjemné rozšírenie existujúcej armády. Výhodou týchto debien je, že modely obsiahnuté vo vnútri vyjdú na výhodnejšiu cenu, než keby sa kupovali samostatne. Aj toto napomáha príjemnejšiemu štartu.

Warhammer Age of Sigmar

Fantasy odnož Warhammeru. Podobne ako má Warhammer 40k Recruit, Elite a Command Edition, pre Age of Sigmar existuje Warrior, Harbinger a Extremis set. Tieto debny sú perfektný štart do sveta fantasy bitiek, navyše vychádzajú finančne výhodnejšie, než keby hráči kupovali každú vec zvlášť. Rovnako ako vo W40k, aj v AoS vyšla nová 3. edícia s novou vlajkovou debnou s názvom Dominion

Tip: Všetky produkty fantasy Warhammeru nájdeš v sekcii Warhammer: Age of Sigmar

 

Pokiaľ chceš začať inak, existujú aj pre AoS Start collecting! krabice. V každej z nich nájdeš jednu armádu z každej frakcie: rádu, smrti, chaosu a deštrukcie (Davidov výber, debien existuje samozrejme väčšie množstvo). Stačí ich len vyštiepať z mriežok, zlepiť, nafarbiť a hneď hrať.

Barvení a kreativita

Pre začínajúce farbivá existujú aj štartové farbiace sady. V prvej z nich nájdeš tri miniatúry, štetec a šesť základných farieb. Tieto balíčky sú perfektné pre tých, ktorí s tým chcú začať, alebo si ohmatať modelárske remeslo. V Paints + Tools sete nenájdeš miniatúry, ale zato trinásť farieb, štetec, klieštiky a zarovnávač plastu (tzv. mouldline remover). Za nás ich Paints + Tools najobľúbenejšou voľbou, pretože obsahuje pomerne slušnú univerzálnu paletu farieb, ktorá sa dá využiť aj na ostatné miniatúry mimo Warhammer. Napríklad na tie z doskoviek! Farieb, štetcov a všelijakého príslušenstva ale existuje opäť hromada, v tejto kategórii nájdeš napríklad aj malé modely trsov trávy alebo lebiek na vylepšenie podstavca miniatúry alebo terénu.

Sady sú opäť tematicky rozdelené do univerz Warhammer 40000 a Age of Sigmar podľa toho, čo vám najviac vyhovuje. 

Tip: Všetko na farbenie miniatúr nájdeš v podkategórii Maľovanie a modelárstvo

 

Je nám ale úplne jasné, že farbenie miniatúr nie je iba tak. Veľa začínajúcich farbiarov sa potrebuje niečoho chytiť. My sme pre teba urobili sériu tutoriálov, ktoré ťa prevedú farbením miniatúr krok za krokom! Odporúčame začať prehľadom základné farbiarske výbavy, a potom postupne pokračovať ďalej. Naším najobľúbenejším vstupným tutoriálom je však video o základných technikách farbenia. Na tom sa dá odraziť do ďalších techník a štýlov. 

Akú armádu vybrať do Warhammer Age of Sigmar?

Vybrať si prvú armádu nie je úplne jednoduché. Nevieš, kto čo robí ani čím je daná armáda charakteristická. Toto je naozaj letom svetom o všetkých armádach z Age of Sigmar – niekoľko výrazných rysov, ktorých by si sa mohol chytiť.

Niekoľko tipov na úvod: Nevyberaj si tú najsilnejšiu armádu, vyber si jednoducho tú, ktorá sa ti páči. Warhammer je hlavne o príbehoch, takže môžeš vyberať aj podľa toho, čo ti je príbehovo najsympatickejšie. Tiež si povedz, ako chceš hrať – mlátiť na blízko? Na diaľku? Veľa kúzliť? Akonáhle máš v tomto jasno, uľahčí to výber. 

4 veľké aliancie

Pretože frakcií a možností je veľa, tak môžeme armády rozdeliť do 4 aliancií: Order (Rád), Chaos, Smrť, Deštrukcia. Order usiluje o stabilitu, pre Chaos je typická mutácia, zvrhlosť, všeprestupujúca nákaza, Smrť chce všetko zabiť a Deštrukcia usiluje o úplnú anarchiu, rolu tu hrá hlavne sloboda a právo silnejšieho.

Aliance Order - síly Rádu

Stormcast Eternals – vyvolení bojovníci boha Sigmara, hlavného boha z Panteónu rádu. Duša oddaného ľudu sa prevtelila do tela zlatého rytiera, ktorý má uchrániť zvyšky civilizácie od nástrah síl chaosu.

Plusy Neutrálna Mínusy
Dobrá artiléria - strieľanie Všestrannosť je dvojsečná. Akonáhle dôjde na situácie, v ktorých niektoré frakcie krajne vynikajú, Stomcasti to veľmi neustojí. Je ich málo, je to armáda elitných jednotiek.
Dobrá obrana - majú plátovú zbroj Sú pomalí.
Veľa príležitostí kombinovať boj na blízko, mágiu a boj na diaľku – vo všeobecnosti majú veľa možností na poskladanie armády, vychádza na ne aj dosť modelov. Veľké zameranie na hrdinov a ich synergiu, čo môže byť niekedy problém, keď ich nemáte.

 

Cities of Sigmar – obyčajný ľud bojujúci v chaose mnohých bitiek medzi ostatnými frakciami. Ľudia, trpaslíci a elfovia zjednocujú sily a vytvárajú dohromady prosperujúcu spoločnosť žijúcu obyčajným životom.

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľká rozmanitosť: ľudia, trpaslíci, elfovia, z ktorých každý má svoju taktiku boja, takže sa z toho dá poskladať veľmi silný mix. Každá rasa ponúka svoje jednotky ako na boj alebo streľbu, tak aj metanie kúziel. Povedali by sme, že je to pre skúsenejších. Kľúčové je to dobre namixovať, aby to malo požadovaný efekt, alebo naozaj dbať na starostlivú taktiku – v správnom čase na správnom mieste.
Bonusy v prípade, keď si zvolíte iba jeden národ.
Veľká flexibilita (boj na blízko, artiléria, mágia)

 

Daughters of Khaine – Kult krvilačných fanatičiek boha vraždy Khaina a Morathi.

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľký potenciál v útoku na blízko - počet útokov + prehozy na neúspešné zásahy Zamerané skôr na kontaktný boj aj napriek tomu, že majú strelecké jednotky Zbroj majú slabú a dajú sa pomerne ľahko zmazať - sú veľmi krehké.
Rýchlosť a mobilita po mape, patrí k jedným z rýchlejších frakcií
Zaujímavá mágia, ktorá posilňuje okolité jednotky + pôsobí damage ostatným – hovoríme o pojazdnom chráme.

 

Fyreslayers – Maskulínni fúzatí trpaslíci, ktorí si vpaľujú runy z bájneho kovu priamo do tela. Sú to chodiaci berserkeri s veľkou obľubou v zlate.

Plusy Neutrálna Mínusy
Dobrá obrana aj útok - zameranie hlavne na útok zblízka, preto je kľúčové dostať ich tam čo najskôr. Armáda skôr elitnejších jednotiek, nie sú tak početní. Sú pomerne pomalí.
V kombinácii s podpornou mágiou dokáže byť armáda veľmi dobre chránená proti poškodeniu Mágia slabá
Artiléria slabšia

 

Idoneth Deepkin – Podmorský národ elfov, ktorý sa z hlbín vydáva na povrch kradnúť ostatným ich duše. Často jazdí na žralokoch, úhoriach a podobných potvorách.

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľké zastúpenie kavalérie = dobrá pohyblivosť a udeľovanie poškodenia, najmä pri nájazdoch. Nájazdy, podobné morským vlnám, sú jeden z hlavných playstylov. Nemajú až tak silnú mágiu a mágy.
V klasickom súboji sú slabšie.
Nie sú tak flexibilné.

 

Kharadron Overlords – Chamtiví steampunk trpaslíci, veľa zameraní na technológiu – najmä vzducholode a všetko, čo má spojitosť s lietaním.

Plusy Neutrálna Mínusy
Frakcia zameraná hlavne na boj na diaľku - nitovačky, guľomety, harpúny. Pohyblivosť je nízka, avšak ťažká technika (vzducholode) s tým veľmi pomáha. Mnoho taktík sa točí okolo vzducholodí. Boj na blízko je podpriemerný.
Žiadni kňazi ani mágovia, v tejto frakcii veľa mágie nečakaj.

 

Lumineth Realm-Lords – Rasa vznešených elfov v tom pravom slova zmysle. Lesklá a vysoká zbroj, stelesnenie disciplíny, svetla a mágie v akcii.

Plusy Neutrálna Mínusy
Bonusy a kombá určitých jednotiek Dá sa povedať, že tu zohráva taktika kľúčovú úlohu, každá jednotka má svoje miesto v ten správny čas. Slabšia mágia, ktorá sa ale dá využiť v správnom čase na správnom mieste.
Dobrá obrana aj útok - kombinácia artilérie, kontaktného súboja + mágia

 

Seraphon – Aztéční dinosaury v podstate ešte zo starého sveta. Predátorský inštinkt využívajú čisto v boji proti chaosu, takže sú bráni ako „tí dobrí".

Plusy Neutrálna Mínusy
Zameranie na mágiu - podporné + útočné kúzla + vyvolávanie jednotiek Nie sú zas tak zložití na hranie - nie je ich také množstvo druhov. Slabinou môžu byť ich vodcovia, ktorí by mali byť chránení.
Obstojný útok aj obrana – početné jednotky držia líniu, zatiaľ čo útok je vedený zo vzduchu – pomerne flexibilný Zato sú veľa odkázaní na vzájomnú synergiu. Možno menší počet artilérie

 

Sylvaneth – Lesný ľud kráľovnej Nefritového kráľovstva a bohyne života Alariele. Často vyzerajú ako elfovia, ale drvivú časť tvoria aj obyvatelia pripomínajúci oživené stromy.

Plusy Neutrálna Mínusy
Terén "Awakened Wyldwood" dokáže privolávať jednotky na rôzne miesta na mape, pokiaľ sú v dostatočnej blízkosti tohto terénu = teleport. Nízka pohyblivosť, ktorú ale supluje teleport (ak máte terén) a príchod rezerv V ničom úplne neexcelujú, niektoré sú skvelé, ale nie sú potrebné také vyhranenia, ako napríklad Khorne Bloodbounds.
Flexibilná možnosť poskladať pešiakov, artilérii a mágy v rôznych pomeroch = mnoho možností Do začiatku je to pomerne veľká investícia – hlavne pre terén Awakened Wyldwood + akonáhle ho máš, treba s ním zaobchádzať opatrne, nepriateľ môže výhody terénu šikovne odstrihnúť.
Taktika správneho miesta v správny čas je tu kľúčová - časť svojej armády si môžeš dať do tzv. rezerv, ktoré sa môžu kdekoľvek objaviť v mid-game, čo môže oponenta značne zneistiť.

 

Aliancia Chaosu

Beasts of Chaos – Kmeň napoly ľudí a napoly zvierat s cieľom rozdupať akúkoľvek civilizáciu a nastoliť totálnu anarchiu

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľký počet Útok je teda ľahko nad priemerom, záleží na používaných jednotkách. Slabšia obrana – väčšina sa dá ľahko zložiť.
Pri útoku majú často výhodu proti obrannému číslu nepriateľa (znižujú efektivitu zbroje). Slabá artiléria
Shamani dokážu vyvolať dobré endless spells, ktoré dokážu narobiť paseku.

 

Blades of Khorne – Fanatici boha krvi. Ich chrámom je bojové pole, tak ctí svoje božstvo.

Plusy Neutrálna Mínusy
Armáda čisto na boj na blízko, veľa útokov - dostať ich tam čo najskôr. Dobrá armáda pre začiatočníkov, ale opäť easy to learn – hard to master Čisto na boj na blízko - proti artilérii průšvih
Pohyblivosť priemerná až pomalšia Žiadna streľba
Žiadne kúzlenie, žiadni mágovia - iba vyvolávanie Endless spell + Bloodpriesti (silná stránka) prednášanie modlitby pre podporu jednotiek alebo udeľovanie damage

 

Disciples of Tzeentch – Fanatici boha mágie a premien. Veľmi silný dôraz na manipuláciu a mágiu.

Plusy Neutrálna Mínusy
Silní mágovia a spelly Jednotky sa multiplikujú, samy o sebe však slabé - masívne počty dokážu veľa zamestnať. Slabšie v boji na blízko
Na začiatku si hráč nahodí niekoľko kociek, ktorými potom manipuluje a dosadzuje za výsledky hodov kockami v priebehu hry - silná mechanika danej frakcie.
Často spolupráca strieľajúcich jednotiek s mágiou

 

Hedonites of Slaanesh – Fanatici boha excesu, obžerstva, rozkoše, bolesti a takmer nadprirodzených pôžitkov.

Plusy Neutrálna Mínusy
Vyvolávanie démonov cez odtrhnutú damage – čím viac krvácaš, tým viac toho potom môžeš vyvolať späť. Frakcia má veľký dôraz na hrdinov a ich kooperáciu s ostatnými jednotkami. Slabá artiléria
Jednotky sú dobré v boji na blízko + oslabovanie nepriateľa. Počty menší, jedná se spíše o elitní jednotky. Krehkosť - idú pomerne ľahko zmazať.
Rýchlosť, jedny z najrýchlejších jednotiek v hre

 

Maggotkin of Nurgle – Fanatici boha nákazy, moru, chorôb a iných blivajzov. Podľa toho tiež vyzerajú.

Plusy Neutrálna Mínusy
Vysoká odolnosť a výdrž + možnosť regenerácie – idú zabiť dosť ťažko. Dalo by sa povedať, že sú fajn pre začiatočníkov, pretože ich pravidlá sú ľahko pochopiteľné a mechaniky sa hráč ľahko naučia. Pár jednotiek lietajúce kavalérie
V kombinácii s ďalšími elitnými monštrami ešte väčšia odolnosť Takmer žiadna artiléria
Najmä boj na blízko
Mágia dokáže nepriateľa veľmi oslabiť a pochutnávať.

 

Skaven – Národ krysích humanoidov uctievajúci Rohatú krysu. Nespoľahlivú technológiu, ktorú používajú, vyrovnávajú masívne počty. Cieľom je úplná devastácia všetkého.

Plusy Neutrálna Mínusy
4 rôzne klany, každý z nich sa v niečom špecializuje. Všeobecne sa často hrajú namixovane - flexibilita. Veľký dôraz na kvantitu Nestabilné technológie. Je tu možnosť, že sa sami odpália, pretože skavenie technológie je veľmi nespoľahlivá.
Dokážu slušne odstreľovať na diaľku ťažkou technikou aj silnými spelly, ktoré sú devastujúce. Silní aj na blízko, ale sú veľmi krehkí. Hráš s naozaj veľkým množstvom miniatúr.
Jedy, nákaza, iné oslabenia protivníka Veľmi slabá morálka, tendencia utekať z bitky

 

Slaves to Darkness – hlavný bad guys vo Warhammeri, zapálení uctievači chaosu

Plusy Neutrálna Mínusy
Hlavný hrdina Archaon - požehnanie od všetkých bohov chaosu. Priraďovanie podporných efektov jednotlivých bohov pre rôzne jednotky, teda možnosť prispôsobiť sa nepriateľovi. Výhradne close combat prípadne kúzelný Skoro žiadna možnosť poriadnej artilérie
Silná mágia, veľa možností kúzlenia
Flexibilita silných aj slabších jednotiek
Niekoľko silných a odolných hrdinov

 

Aliance Death - sily Smrti

Legions of Nagash – Zástup nemŕtvych, ktorí slúžia oddane svojmu kráľovi smrti i proti svojej vôli. Spadajú sem rôzni nemŕtvi od kostlivcov až po vampíry.

Plusy Neutrálna Mínusy
Vďaka hrdinom môžu na sebe rôzne zhromažďovať podporné kúzla a aury, čo z nich robí nebezpečnú hordu. Výhradne close combat prípadne kúzelný Žiadna artiléria.
Regenerácia niektorých padlých jednotiek - častý kolobeh umierania a znovu posielanie do boja, kým nepriateľa neudoláte. Sú veľmi pomalí.
Hlavní generáli sa musia chrániť za každú cenu, inak sa všetko rozsype.

 

Flesh-eater Courts – Ghuli žijúci v hromadnej ilúzii, kde sa sami vidia ako urodzení rytieri a šľachtici v nablýskanej zbroji vykonávajúcej cnostné činy. Opak je pravdou

Plusy Neutrálna Mínusy
Silní na blízko Musíš ich mať veľa, sila je aj v počte. Spoléhání se na elitní jednotky za podpory magie
Možnosť privolávať si ďalšie jednotky Dalo by sa povedať, že sú fajn pre začiatočníkov, pretože ich pravidlá sú ľahko pochopiteľné a mechaniky sa hráč ľahko naučia. Žiadna artiléria

 

Nighthaunt – Duchovia často s kosami či inými zbraňami, duše prekliatych či inak hriešnych duší.

Plusy Neutrálna Mínusy
Majú slušné vlastnosti pre regeneráciu celej jednotky + nedajú sa teda tak ľahko zabiť. Dalo by sa povedať, že sú fajn pre začiatočníkov, pretože ich pravidlá sú ľahko pochopiteľné a mechaniky sa hráč ľahko naučia. Veľký pozor na hrdinov - ich obrana je kľúčová, inak sa zvyšok rozpadne.
Drvivá väčšina jednotiek má schopnosť lietania. Žiadna artiléria
Krehkí hrdinovia, ale s dobrými abilitami

 

Ossiarch Bonereapers – Zástup elitných bojovníkov boha Smrti. Kostení rytieri.

Plusy Neutrálna Mínusy
Vydržia toho naozaj veľa, majú vysokú odolnosť. Vydržia veľa, ale sú pomalí. Cudzí armáda ich tak môže ustrieľať na smrť.
Jednotky dokážu poskladať silné kombo vďaka silnému útoku, dobrej obrane a uchádzajúcej artilérii.
Vysoká morálka, neutekajú z bitky → Ignorujú Battleshock fázu.
Silní hrdinovia

 

 Aliance Destruction - sily Destrukce

Orruk Warclans – Veľkí, krutí, silní a slaboduší. To sú orruci, alebo jednoducho orkovia, ktorí klasicky zastupujú archetyp tvrdohlavých hromotĺkov.

Plusy Neutrálna Mínusy
Kolektívna aura Waaaagh! podnecuje k agresívnej hre a riskovaniu, čo sa u orrukov môže často vyplatiť. Dalo by sa povedať, že sú fajn pre začiatočníkov, pretože ich pravidlá sú ľahko pochopiteľné a mechaniky sa hráč ľahko naučia. Orruci bez zbroje veľmi málo vydržia.
Najmä boj na blízko Takmer žiadna artiléria
Mágia shamana umožňuje teleport a podporné buffy už aj tak silných jednotiek.

 

Gloomspite Gitz – Goblini radi destilovánu pálenku z rôznych húb (ktorá chutí presne tak, ako to znie) a uctievajúce teleso s názvom Šialený mesiac.

Plusy Neutrálna Mínusy
Mágia orientovaná na udeľovanie damage a na oslabenie súpera Sú krehkí a ľahko sa smažú
Hordová armáda = mnoho miniatúr Artiléria nič moc
Dokážu spôsobiť veľkú paseku kombináciou mágie, kavalérie a podporných buffov.

 

Oggre Mawtribes – Často nájomní žoldnieri potulujúci sa po svete a sužovaní spaľujúcim hladom, v rámci ktorého dokážu zožrať takmer všetko.

Plusy Neutrálna Mínusy
riemerná obrana s možnosťou regenerácie Dobré kombinovať s podpornou mágiou Armáda elitních jednotek – hodně drahé na zařazení do hry, takže ve finále jich hraješ jen pár.
Počet životov ľahko nadpriemerný Možno tým, ako ich je menej, ich pravidlá sa dajú ľahšie pochopiť a mohla by to byť dobrá voľba pre nováčikov - nezahltí to + pekný štart collecting box Treba si starostlivo vyberať, koho chceš zaradiť do armády.
Strelecké jednotky, kavalérie a útok s obranou ôk
Dokážem spôsobiť veľkú paseku kombináciou mágie, kavalérie a podporných buffov.

 

Sons of Behemat – Z časti nájomní gigantickí obri so záľubou sa občas pripiť, ktorí radi boriace múry, dediny a hrady jedným mocným kopom.

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľké množstvo životov Zamýšľaní skôr ako fajn spojenec pre ďalšie armády pre boost ničivé sily Podľa toho, akí sú veľkí, môže byť očakávaná väčšia damage.
Dobrá pohyblivosť Čím viac dostávajú damage, tým viac idú ich schopnosti do kôpru.

 

Akú armádu vybrať do Warhammer 40000?

   

Rovnako ako u armád pre Age of Sigmar, aj vo Warhammeri 40000 sa frakcia delí na 3 veľké skupiny.

  • Impérium - Sily ľudského pokolenia na čele s veľkým Cisárom, charakteristické pre nich je dobývanie ostatných svetov a pripájanie ich pod cisárstvo a vládneho systému.

  • Chaos - Mocnosti zla, záporáci, démoni a heretici, ktorí sa snažia nakaziť a pretvoriť všetko k svojmu zvrátenému obrazu.

  • Xenos - Všetko čo nie je ľudské, akákoľvek cudzia rasa - či už s dobrými alebo zlými úmyslami.

Impérium

Space Marines - Hlavný pilier civilizácie naprieč celým solárnym systémom. Pýši sa svojimi kapitulami a neochvejnou oddanosťou cisárovi, keď sa neboja položiť vlastný život, ktorý zasvätili boju proti všetkým hrozbám Impéria.

Plusy Neutrálna Mínusy
Obrovské množstvo možností, ako zložiť armádu, vysoká flexibilita Je toho toľko, že sa v tom jeden stratí.
Vždy dostávali najväčšiu pozornosť = nové modely, nové možnosti, nové pravidlá Sám by som označil za easy to learn hard to master
Dobrý štart pre nováčikov - všestranosť frakcie
Obrovské množstvo hrdinov a charakterov
Sú to pomerne držiaci, dobrá výdrž


Príklad hlavných kapitúl a ich stručná charakteristika. Treba podotknúť, že plusy a mínusy sa môžu na základe vybranej kapituly meniť.

  • Ultramarines - Tématicky stvárnení ako takí vesmírni dobyvační Rimania, motívy antického Grécka, dobrý štart pre začiatočníkov.

  • Dark Angels - Kombinácia palebnej sily, motocyklickej kavalérie a ťažko vyzbrojených elitných jednotiek.

  • Blood Angels - So svojimi jump-packmi, mečmi a sekerami sa snažia čo najviac dostať k nepriateľovi, chytajú potom stavy tzv. "black rage", ktorý im značne pomôže v kontaktnom súboji.

  • Space Wolves - Špecializujú sa skôr na boj na blízko, takže čo najrýchlejšie sa vydať k nepriateľovi.

  • Deathwatch - Široká možnosť výberu palebných zbraní so špeciálnymi pravidlami. Veľa o taktike a zostavení jednotky na mieru.

  • Grey Knights - Veľmi elitne zameraná armáda, v praxi len pár jednotiek v hre. Dôraz na psychické schopnosti (princíp mágie).

 

Astra Militarum - Imperiálna garda - prostý ľud tvoriaci štandardných pešiakov na brutálnom bojovom poli, kde každý pomaly vyzerá ako poloboh. Aj napriek tomu sú naplno oddaní Cisárovi

Plusy Neutrálna Mínusy
Jadro je v palebnej sile - páliť kým to ide a ideálne všetkým Je treba naozaj dobre taktizovať, aby sa využil plný potenciál Hordová armáda v tom pravom slova zmysle, je ich fakt veľa
K dispozícii majú ako psychérov, tak ťažkú techniku - na tú je dobré sa zamerať V počte je sila Sú dosť krehkí a dajú sa ľahko zmazať
Dobrá mobilita - dobrý pohyb po mape

 

Adepta Sororitas - Sister of Battle - Skupina fantastických bojovníčok, ktorí zasvätili svoj život boju v mene Cisára.

Plusy Neutrálna Mínusy
Boj na blízko je ich silnejšia stránka - rýchlo ich dostať do súboja na blízko Je potreba opatrnosti, a rýchlo a efektívne sa dostať k súperovi. Nie je to úplne najlepšia armáda pre začínajúceho hráča Hoci majú aj dobrú palebnú silu, úplne v nej neexcelujú
Dokážu toho aj dosť vydržať v priamom súboji Schopnosti psychérov podpriemerné

 

Adeptus Mechanicus - Frakcia, ktorá vzýva Mechanického boha spoločne s Cisárom. Pripomínajú silnú technokratickú spoločnosť, v ktorej si snažia svoje telá aj jednoducho maximálne vylepšiť cez mechanické implantáty.

Plusy Neutrálna Mínusy
Silný dôraz na streľbu Väčšina ich jednotiek sú roboti a pešiaci Veľmi pomalí
Vynikajúci strelci, na to nasadajú ďalšie vylepšenia Priemerná obrana Žiadne psychické schopnosti
V boji na blízko slabí

 

Imperial Knight - Obrovskí mechanickí obri, ktorí boli postavení niekoľko tisícročí naspäť technológiu, ktorá je už dávno stratená. Akonáhle je jeden kolos zničený, je navždy stratený.

Plusy Neutrálna Mínusy
Excelentná obrana a výdrž - môže nastať aj prípad, keď niektoré armády tie veľké Knighty jednoducho nestrielia Priemerný pohyb Žiadni psycheri
široký arzenál palných zbraní i zbraní na blízko čisto elitná jednotka super ako podpora, môže sa ale hrať aj samostatne

 

Adeptus Custodes - Osobná garda samotného cisára odetá v zlatej zbroji tešiacej sa najvyššej prestíže medzi silami Impéria

Plusy Neutrálna Mínusy
Súboj na blízko je silnou stránkou Elitná frakcia, málo jednotiek v hre Palebná sila je skôr podpriemerná
Výdrž a obrana Sú celkom pomalí
jednotky majú veľa životov Mininálne množstvo psychických schopností

 

Chaos - sily zla

Chaos Space Marines - Heretici z radov Space Marines, ktorí sa obrátili k svojmu cisárovi a vydali sa na cestu k temným mocnostiam. Bohovia ich za odmenu obdarili mnohými mutáciami prislúchajúcimi každému z bohov.

Plusy Neutrálna Mínusy
Dominují psycherské vlohy, hodně možností využitíDominujú psycherské vlohy, veľa možností využitia O niečo menej efektívne v prípade, keď sa s nimi len strieľa. Je lepšie kombinovať
Všeobecne bývajú skôr priemerní ako v streľbe, tak v boji na blízko Nevydržia toho toľko ako ich bratia Space Marine
Vďaka rôznym ďalším kapitulám a podfrakciám sú flexibilné, dá sa veľa vyhrať s možnosťami - obdobne ako pri normálnych Space marines

 

Deathguard - Sú uctievači Nurgla, boha nákazy a chorôb. Vďaka tomu si získali imunitu voči chemickým útokom a mutácie im zaisťujú utlmenie bolesti či rôznych zranení.

Plusy Neutrálna Mínusy
Hlavnou prednosťou je obrana/výdrž - zabiť ich dá prácu Boj na blízko priemerný Sú veľmi pomalí
Streľba priemerná Podpriemerné psychické schopnosti

 

Thousand sons - Space Marines, ktorí sa rozhodli vydať sa cestou moci skrze psychické schopnosti, ktorú podporuje temný boh premien a mágie - Tzeentch

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľmi silní Pycheri - špecializujú sa na manipulácie a všeobecne majú celistvo control prístup cez mágiu Obrana je priemerná, hoci sa dá vylepšiť cez modifikátory Streľba a boj na blízko podpriemerná
Dobrá mobilita v zmysle počiatočného rozmiestnenia

 

Chaos Knights - Nákaza chaosu dokázala v niektorých miestach spoločnosti preniknúť tak hlboko, že pohltila niektoré rody a klany riadiace obrie mechanické titány. Temní bohovia si ich tak pretvárajú na svoj obraz.

Plusy Neutrálna Mínusy
Výhody v boji na blízko Opäť sa hrajú skôr ako podpora ďalšej armády, ale môžu sa hrať aj samostatne Žiadni psikeri
Dobrá palebná sila Ťažko elitná jednotka Streľba o niečo slabšia ako u Imperiálnych Knightov
Výdrž majú dobrú, ale nie toľko ako Imperial Knights

 

Chaos Daemons - Démoni - Esencia vojenskej sily temného panteónu. Démoni stelesňujúci temperament a povahu každého boha, z ktorých každý sa profilu do iných hodnôt a "cností"

Plusy Neutrálna Mínusy
Veľmi silný psycherský potenciál - najmä na vyvolávanie jednotiek Súboj na blízko je priemer Sú celkom pomalí
Flexibilita a širšie možnosti - vyberá sa z démonov 4 bohov Takmer žiadna palebná sila
Pomerne dosť toho vydrží, najmä démoni boha nákazy Nurgla

 

U démonov existujú celkom 4 smery (4 bohovia), za ktoré sa dá hrať. Každý z nich má trochu iné plusy a mínusy.

Khorne: Čisto boj na blízko, žiadna mágia, žiadne strieľanie, obrana priemer

Nurgle: Čisto boj na blízko, trocha mágie, veľa vydrža

Tzeentch: Viac mágie, menej súboje, skôr orientovaní na mobilitu ako obranu

Slaanesh:Štipka mágie, boj na blízko, vysoká mobilita/ malá obrana

 

Xenos - sila cudzích rás

Craftworlds (Aeldar) - Vyspelá rasa, ktorá je technologicky skutočne na výške a vládla väčšinu galaxie ešte pred vzostupom ľudí. Žijú na veľkých biomechanických koráboch známe ako Craftworlds.

Plusy Neutrálna Mínusy
Silnou stránkou je ich pohyblivosť a rýchlosť. Jedni z najlepších Dá sa povedať, že playštýlom sú taký Glass canon Dokážu sa ubrániť v boji na blízko, ale je to skôr slabota
Psycheri majú na výber z rôznych odvetví zručností - ďalšia ich silná stránka - dobré najmä pre podporu jednotiek Dôležité dbať na odstup od kontaktných jednotiek Veľmi toho nevydrží
Dobrí v boji na diaľku, dobrá palebná sila

 

Drukhari - Známi tiež ako temní eldari, je sadistický národ odtrhnutý od pôvodných Aeldarov. Vyžívajú sa v senzáciách bolesti, utrpenia aj iných potešení. Často pripomínajú vesmírnych pirátov.

Plusy Neutrálna Mínusy
Pohyb je opäť silnou stránkou podobne ako pri Craftworlds Palebná sila je skôr priemerná Nulová podpora zo strany psychérov
Dobre si vedú v boji na blízko Premýšľať takticky nad tým, kam aké jednotky posielate
Narozdiel od Craftworld sú oveľa odolnejšie, dokážu v bitke viac ustáť (napr. jednotky Talos pomerne dosť vydržia)

 

Harlequins - Dá sa povedať, že sú kultúrnymi historikmi Aeldarskej rasy uchovávajúce príbehy, mytológiu, hry, básne, piesne aj iné zvyky. Spoločne s tým majú k dispozícii veľmi ničivé zbrane a nadanie pre psychické umenie.

Plusy Neutrálna Mínusy
Podobne ako pre všetky eldary, tak pohyb a rýchlosť je silnou stránkou Podpora psychérov je skôr priemerná Sú veľmi krehkí
Excelujú v boji na blízko Náročná na taktiku, pre skúsenejších hráčov, glass canon Slabá palebná sila
Veľa pozemných jednotiek, málo vehiklov

 

Tyranids - Neznáma, nezmerná a pravdepodobne aj nezastaviteľná mimozemská civilizácia tvoriaca roje hladných monštier, ktoré doslova konzumujú celé svety

Plusy Neutrálna Mínusy
Dobrá pohyblivosť, sú to monštrá Hordová armáda, v počte je sila Close combat je spíše proměrný
Dobrá podpora psychérov Zameranie na rozdelenie po hernej ploche, čo je dobré napríklad pri dobývaní objetívov Ľahko sa dajú zabiť
Paradoxne na rozdiel od Genestealerov majú lepšiu palebnú silu

 

Genestelaer Cults - Často robotníci, mechanici alebo vojaci nakazení vyššie spomínanými tyranidmi. Nešťastníci si riadia vôľu Tyranidov pokiaľ ich transformácia nedospeje do konca a nestanú sa jednymi z nich

Plusy Neutrálna Mínusy
Dobrá pohyblivosť (skrze motorky), časť armády môže prísť z rezerv v ďalšom kole Kompromis, dostaňte ich čo najskôr do kontaktného boja Ľahko zmazateľná jednotka, nič nevydrží
Vynikajúci v boji na blízko Armáda s väčším počtom modelov Palebná sila je slabšia
Dobrá podpora psychérov

 

Necroni - Jeden z najstarších aristokratickcýh národov, ktorý trpel nákazou spôsobujúcou skrátenie života. Nakoniec cez rad tragických udalostí dosiahli nesmrteľnosť v kovových telách, v ktorých sú zapuzdrené ich duše.

Plusy Neutrálna Mínusy
Streľba je rozhodne silnou stránkou Priemerná pohyblivosť, hoci sa nájdu rýchlejšie jednotky Minimálna podpora psychérov
Veľa toho vydrží - dobrá odolnosť Pomaly ustrieľať súpera na smrť Súboj na blízko je všeobecne skôr priemerný, pokiaľ sa nevyužívajú jednotky na to určené

 

Orks - Orkovia sú presne takí ako si ich predstavuješ. Veľkí, nemotorní, bojechtiví a je ich naozaj veľa. To jediné o čo sa zaujímajú je správna bitka a možno zárobok v podobe rôzneho šrotu.

Plusy Neutrálna Mínusy
Dobrá pohyblivosť skrz jumppacky a vehikli - inak priemer Naozaj veľa modelov! Idú ľahko zložiť dole
Pomerne dobrá podpora niektorých psychérov Dobrá palebná sila u niektorých jednotiek, najmä mechanických
V útoku na blízko sú však najlepšie

 

T'au - Spoločnosť dodržiavajúca striktný kastový systém, hoci žijú v spoločnosti zviazanej režimom, vykazujú nezvyčajnú priateľskosť. Na druhú stranu vlastní jednu z najpokročilejších vojnových technológií.

Plusy Neutrálna Mínusy
Excelujú v palebnej sile, snáď jedny z najlepších Treba taktiky dobrého rozmiestnenia a úskokov, akonáhle sa dostanú do close combatu, je s nimi koniec Sú absolútne príšerní v súboji na blízko
Nutné rozpoznať hrozbu včas a eliminovať ju Nulová podpora psychérov

 

Doskovky zo sveta Warhammeru

Ak chceš preskúmať, čo svet Warhammeru ešte ponúka, omrkni nasledujúce tipy na hry. V jednej debne dostaneš všetko, čo potrebuješ na hranie, vrátane miniatúr. Games Workshop okrem veľkých wargamingových bitiek ponúka aj alternatívy v podobe tzv. Boxed Games. Sú to dosky, ktoré si raz kúpite a už k nim nemusíte nič pridávať (teda pokiaľ vyslovene nechcete ďalšie rozšírenie), pretože máte už všetko potrebné na hranie. 

Medzi takých typických zástupcov patrí napríklad Warhammer Direchasm, Warcry, Necromunda, Killteam alebo Blood bowl. Každá z dosiek je zameraná na iný spôsob hrania, ale všetky sa odohrávajú v rovnakom univerze Warhammeru. Je to skvelý vstup do wargamingu v prípade, že sa ti nechce toľko investovať do veľkých armád a prečítať veľa zložitých pravidiel. Vďaka synergii medzi hrami od Games Workshopu je mnoho miniatúr v Boxed Games prenositeľných aj do veľkých bitiek. V nasledujúcom videu ti David stručne povie o každej z nich.

 

 

Necromunda

Obrovská debna, ktorá je úplne z iného súdka wargamingu a Warhammeru. Nájdeš v nej echt plastový terén podzemného priemyselného mesta, v ktorom sa bijú dva gangy, sila poriadku so silou chaosu. V debne nájdeš úplne všetko, čo potrebuješ, vrátane pravidiel. Je to rýchlejšia hra nie s obrovskou armádou, ale iba gangy a za každú postavičku hráš zvlášť, každá z nich má svoje vlastnosti a špecializáciu.

 

Časopis White Dwarf

Ak by si si o wargamingu chcel každý mesiac niečo prečítať, David aka Dorreah odporúča magazín White Dwarf. Okrem Warhammeru v nich nájdeš aj novinky z rôznych iných hier, ale aj novinky z Black Library, vydavateľstva, ktoré píše poviedky zo sveta Warhammeru. Precvičí ťa v angličtine. :)