Porovnanie príbehových kampaní v Dungeons and Dragons

Pre hru Dungeons & Dragons existuje množstvo príručiek dobrodružstva s kampaňami. Je nám jasné, že všetky vyzerajú úžasne. Jeden ale nevie, kde vôbec začať a ktorá pre neho bude najlepšia. Ako sa tie knihy delia a ktoré zaobstarať ako prvé? Spoločne s naším hosťom Petrom alias Gergonom, sme ti zaistili taký exkurz do príručiek Dungeons & Dragons! Vo finále zistíš, že zďaleka nemusíš mať všetky.

Essentials Kit a Starter Sety

Essentials Kit a Starter Sety sú boxy, v ktorých okrem príručky nájdeš aj iné veci – napríklad kocky. Začiatočníkom v D&D sa odporúča buď jedna, alebo druhá krabica. Vďaka nim zistíš, či ťa D&D vôbec baví a až potom môžeš začať zhotovovať ďalšie príručky. Je teda lepšie zaobstarať Essentials Kit, alebo siahnuť po Starter Setu? Často narazíš na odpoveď, že Starter Sety sú lepšie, pretože sú v ňom lepšie úvodné dobrodružstvá. Essentials Kit má ale na druhú stranu možnosť vytvorenia postavy a dobrodružstvo v ňom nie je o toľko horšie. Tiež je v ňom navyše Dungeon Master's screen, kartičky na iniciatívu, mapa, všetky kocky, ktoré potrebuješ... Rozdiel v cene je navyše minimálny. Za nás sa preto oplatí ísť skôr do Essentials Kitu!

Tip: Pozri sa na všetky produkty pre D&D, ktoré máme skladom, v sekcii Dungeons and Dragons.

Základná trojica príručiek: Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monster Manual

Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že potrebuješ hneď všetky, nie je to tak. Ak by sme mali z týchto troch kníh vypichnúť jednu najdôležitejšiu, bol by to Player's Handbook. Nájdeš v nej všetko, čo potrebuješ. Jediné, čo by mohlo chýbať rozprávačom, sú monštrá – tie by si museli dohľadať na internete. Ako druhú by sme odporučili zaobstarať práve Monster Manual, ktorý slúži ako obrovská zásobáreň monštier, ktorá môže PJ do príbehu zasadiť. Dungeon Master's Guide obsahuje množstvo detailných pravidiel, ale tie naozaj nepotrebuješ poznať hneď, dospeješ k nim časom.

Rozširujúce príručky: Tasha, Xanathar, Mordenkainen, Volo

Znie to ako mená postáv, pretože to sú mená postáv. Rozširujúce knihy sú po nich len pomenované. Xanathar a Tasha prinášajú viac možností pre hráčov – množstvo nových podpovolaní. Nájdeš v nich ale aj rady pre rozprávačov, nové kúzla... Xanathar alebo Tasha sú vhodné prvé rozšírenie. Volo a Mordenkainen sú zase zamerané na rasy. Obsahujú aj nové monštrá pre rozprávačov.

Príbehové knihy

Antológia

V minulosti vyšli tri antológie dobrodružstva: Ghosts of Saltmarsh, Candlekeep Mysteries a Tales from the Yawning Portal. Tie obsahujú každá niekoľko samostatných krátkych dobrodružstiev. To sa môže hodiť pre začiatočníkov, pretože tieto príbehy nie sú nijako komplikované.

Kampane

Ďalším typom príbehových kníh sú kampane – teda jedno dlhé dobrodružstvo v celej knihe. Tými knihami sú Waterdeep, Baldur's Gate Descent Into Avernus, Icewind Dale... Kampane sú rozdelené podľa úrovní postáv a hrajú sa skutočne dlho. Každá z kníh prináša inú atmosféru – napríklad Descent Into Avernus je zameraný na diablov a peklo, Icewind Dale sa zaoberá planinou ľadového vetra a rozpracováva lokalitu... Vyber si skrátka podľa toho, aká tematika ťa láka.

Settingové príručky

Settingové príručky rozpracovávajú tzv. setting, teda svet, v ktorom sa príbeh odohráva. Pre PJov sú tieto príručky obrovským zdrojom inšpirácie, ale kupovať ich nie je nutné. Napríklad Theros, svet hry Magic: The Gathering prelínajúci sa aj do D&D, je veľmi inšpirovaný gréckou mytológiou. Svet Wildemount sa zase zameriava na mágiu. Každý svet prináša aj nové rasy a podpovolanie.