Ako hrať Warhammer 40 000

Jirka aka Snorri z Rohatej Kocky ťa dnes naučí hrať Warhammer 40 000! Vysvetlí ti, čo budeš potrebovať, aké sú pravidlá a všetko na to, aby sa z teba stal úspešný hráč.

Warhammer 40 000 ťa ako hráča stavia do úlohy veliteľa jednotiek v snahe poraziť nepriateľa, či splniť určitú úlohu. Najväčším lákadlom tejto hry je fakt, že armáda, ktorá je pod tvojím velením je skutočne tvoja a žiadne dve armády nie sú naozaj rovnaké. Pri stretnutí s protihráčom tak môžeš ukázať nielen svoj veliteľský um, ale aj svoju fantáziu a tvorivé schopnosti.

Čo budeš potrebovať:

  1. svoje modely
  2. palcové meradlo
  3. šesťstenné kocky
  4. základnú knihu pravidiel
  5. knihu rozšírených pravidiel pre tvoju armádu zvanú Kódex

 

A pokiaľ sa rozhodneš hrať podľa pokročilejších pravidiel, okrem týchto základných vecí sa ti budú hodiť karty. Tých sú dva druhy: Tactical Objective a Strategy. Prvé z nich sú taktické úlohy, vďaka ktorým môžeš nad protihráčom vyhrať nielen tým, že porazíš jeho jednotky. Strategy sú zase ľsti, ktoré môžeš v hre použiť.

 

Priebeh kola:

Bitke samotnej predchádza príprava herného stola a vyloženie jednotiek na stôl. Priebeh tejto fázy sa však líši vzhľadom na misiu a priebeh prípravy je uvedený pri každej z misií v knihe pravidiel.

Keď je vybrané bojisko a jednotky sú pripravené, je na čase začať vrhať kocky. Hra je rozdelená na kolesá. Každé kolo sa potom delí na dva ťahy, jeden ťah pre každého hráča. Keď hráč vykoná činnosti vo svojom ťahu, jeho ťah končí a je na rade jeho protihráč. Keď obaja hráči vykonajú celé svoje ťahy, končí jedno kolo a začína kolo nové. Hráčove ťahy sú potom rozdelené na fázy. Tými sú: Movement Phase, Psychic Phase, Shooting Phase, Charge Phase, Fight Phase a Morale Phase. 

 

Movement Phase

V Movement Phase, čiže pohybovej fáze hýbe hráč so svojimi jednotkami po hernom priestore. Maximálna vzdialenosť, o ktorú sa môžu modely v jednotke pohnúť, je uvedená pri každej jednotke v Kódexe pod skratkou M. Ako veliteľ máš tiež možnosť Advance. To znamená, že sa jednotka rozhodne urýchliť svoj postup do úkrytu, od nepriateľa, či proti nemu, čím však obmedzuje svoju možnosť efektívne strieľať. Pokiaľ sa pre túto možnosť rozhodneš, stačí hodiť jednou kockou a jej výsledok v palcoch pridať k svojmu pohybu.

 

Psychic Phase

Vo svete Warhammer 40 000 existujú bytosti, ktoré sú schopné svojou mysľou či prístrojmi zmeniť samotnú realitu. Tieto zvláštne schopnosti sa prejavujú v tejto fáze. Takéto jednotky môžu posilniť svojich spojencov, oslabiť nepriateľov, či svojimi schopnosťami nepriateľov priamo likvidovať. Pokiaľ máš vo svojej armáde také modely, v tejto fáze ich plne využiješ. Pokiaľ také modely nemáš, môžeš túto fázu preskočiť.

 

Shooting phase

V streleckej fáze tvoje jednotky využijú svoj smrtiaci arzenál, aby protivníkov likvidovali na diaľku. Jednotky sa však líšia zbraňami, ktorými operujú a svojou schopnosťou tieto nástroje ovládať. Schopnosť manipulácie so zbraňou je daná takzvaným ballistic skillom, ktorý je u tvojich jednotiek uvedený pod skratkou BS. Je uvedený číslom a plusom, čo znamená: aby bojovník úspešne zasiahol svoj cieľ, musí na kocke hodiť uvedené číslo alebo vyššiu hodnotu. Ak je teda napríklad uvedený ballistic skľúčil 3+, musíš hodiť tri a viac, aby strela zasiahla svoj cieľ. Hody jednej a dvoch sú v tomto prípade počítané ako minúta. Sila a prieraznosť zbrane je potom uvedená samostatne pri hodnotách pre danú zbraň. Zbrane majú tiež obmedzené, do akej vzdialenosti vystrelia. Ak strelec úspešne zasiahne, potom sa porovnáva sila zbrane a odolnosť cieľa, v pravidlách S, strength dané zbrane a T, toughness ciele. Akú hodnotu je potrebné pre úspešné poškodenie hodiť je uvedené v knihe základných pravidiel. V prípade úspešného zranenia hádže protivník na zasiahnuté jednotky armor save, u pravidiel jednotky uvedený ako SV. Podľa hodnoty zase poznáš, koľko musíš hodiť, aby bol zásah negovaný brnením jednotky. Neprehodené armor savy znamenajú, že brnenie zlyhalo v negovaní zásahu a model je zranený. Pokiaľ počet jeho bodov zranení uvedených pod skratkou W klesne na nulu, je model odobraný z hry ako strata.

 

Charge phase

Niekedy arzenál na boj na diaľku nedokáže protivníka úplne zlikvidovať, a tak je potrebné použiť zbrane na blízko. V charge phase hráč nominuje jednotky, ktoré chcú zaútočiť na nepriateľov v boji zblízka. Nominované ciele potom majú možnosť vypáliť na útočníkov zo svojich zbraní, avšak za značne obmedzených podmienok. Po tejto obrannej salve hádže útočiaci hráč o to, či sa jeho jednotka do boja na blízko dostane. Hráč hodí dve šesťstenné kocky a výsledok porovná so vzdialenosťou medzi jednotkami. Pokiaľ sa výsledok súčtu na hodených kockách rovná či presahuje vzdialenosť v palcoch, dostala sa jednotka úspešne do boja na blízko a hráč môže posunúť svoje modely k nepriateľskej jednotke. Pokiaľ je výsledok nižší, jednotka vo svojom útoku zlyhala a zostáva na mieste.

(Maximum hodu dvoma kockami je 12, má teda zmysel pokúšať sa o charge na ciele vzdialené maximálne 12 palcov)

 

Fight Phase

Nasleduje fight phase. V tejto fáze sa premieta brutálny boj na blízko, ktorými je Warhammer tak dobre známy. Postup je veľmi podobný, ako v streleckej fáze. Len je namiesto Balistic sklil použitý Weapon Skill pod skratkou WS, namiesto sily zbraní je použitá sila samotného modelu a počet útokov každého modelu je uvedený ako A pri pravidlách ku každej jednotke. Samozrejme jednotka môže bojovať iba s nepriateľmi, ktorí sú dostatočne blízko. Aby mohol model zaútočiť, musia byť s protivníkom v takzvanom base contact, teda musia sa dotýkať podstavca.

V tejto fáze má protivník šancu spôsobiť nejaké zranenie, pretože sa do boja na blízko so svojimi modelmi tiež zapojí. Warhammer 40 000 však odmeňuje agresivitu, a tak ako prvé útočia jednotky, ktoré v tomto ťahu vykonali útok. Keď hráč odháže útoky za tieto jednotky, až potom sa začnú hráči striedať vo výbere zvyšných jednotiek. Vyberať začína vždy ten hráč, ktorého ťah práve prebieha. Keď hráči nominujú a využijú útoky všetkých jednotiek v boji na blízko, táto fáza končí.

 

Morale phase

Posledná fáza tvojho ťahu, morale phase, premieta vervu tvojich jednotiek a ich ochotu zostať v boji. Pokiaľ jednotka utŕžila počas kola nejaké straty, je potrebné na nej hodiť takzvaný morale test. Pre ten budeš potrebovať jedinú kocku. Hodíš kockou, k výsledku pripočítaš počet strát za toto kolo a porovnáš výsledok s Leadership, Ld svojej jednotky. Potom odoberieš toľko modelov, o koľko presahuje súčet hodu a strát leadership. Tento krok opakuj pre každú jednotku, ktorá utŕžila straty.

Touto poslednou fázou sa uzatvára tvoj ťah a teraz je čas, aby Váš protivník prešiel tými istými fázami u svojich jednotiek.

 

Na prvý pohľad sa môže zdať, že aj tento podrobný opis je na teba až veľa. Nemusíš sa však báť, je to iba otázka cviku. Starostlivo si prejdi základné pravidlá a postupne tieto základné pravidlá so svojim spoluhráčom skúšaj. Počas niekoľkých hier sa pre teba stanú automatickou činnosťou. 

Sleduj nás na instagrame: @fyftstore