Ako lietať s FPV dronom - návod

V tomto článku sme si pre teba pripravili návod, ako ovládať dron. Upozorníme ťa na to, čo by si si mal pred letom skontrolovať, predstavíme ti tri základné módy, rozoberieme si vzlet a manipuláciu s FPV dronom vo vzduchu krôčik po krôčiku, povieme ti, ako a kedy pristávať a ako lietať bezpečne.

💡 Tip: Všetky drony nájdeš prehľadne v kategórii FPV drony! Môžeš si pozrieť freestyle drony, drony na natáčanie, závodné drony aj RTF sety.
 

Simulátor FPV dronu

Na začiatok ti odporúčame skúsiť si prvých pár letov v FPV simulátore. Je to skvelý pomocník na to, ako sa zoznámiť so základnými manévrami pri lietaní s dronom. Ušetríš tým čas, peniaze aj nervy.

Pri prvých rokoch sa určite nevyhneš pár haváriám a ver mi budeš naozaj rád, že tieto „búračky“ prebehli iba v simulátore. Je to skvelý pomocník na trénovanie z domu a osvojíš si v ňom manipuláciu s vysielačkou.

Existuje veľa simulátorov, z platených ti odporúčame VelociDrone, Uncrashed a Liftoff a z neplatených Freerider a Orqa FPV.SkyDive, tieto dva si dokonca môžeš stiahnuť do mobilu, takže je určite z čoho vyberať.

opt_FPV-simulator-1 (1)opt_FPV-simulator-2 (1)

Každý simulátor má trochu iné vlastnosti a odlišnú fyziku, takže je len na tebe, aby si ich vyskúšal a potom si vybral ten, ktorý ti bude najviac vyhovovať.

Potom v ňom môžeš trénovať, skúšať rôzne manévre a sledovať, ako sa dron pri lete správa a ako reaguje na pokyny, ktoré mu dávaš prostredníctvom vysielačky.

V simulátore nič nepokazíš, tak sa neboj odviazať. Skúšaj si rôzne prelety, loopy a akékoľvek ďalšie tričky, čo ťa napadnú. Nie je na škodu si v simulátore tiež potrénovať vzlet a pristátie. Často sa na tento základný manéver zabudne.

Nastav si koptéru doma - Software

Tým, že každý dron je unikátne zložený z rôznych kombinácií komponentov, nie je možné, aby bol každý dron nastavený rovnako.

Najpoužívanejší firmware pre riadiace jednotky je Betaflight, ktorý je potrebné nastaviť pomocou Betaflight Configuratoru - od protokolu prijímača, regulátorov otáčok motorov, orientácia riadiacej jednotky v drone až po poradie, smer motorov, rôznych filtrov dát alebo informácií, čo aká páčka na našom rádiu má robiť a ako sa má dron správať.

Softvér sa tiež svojím spôsobom nastavuje a aktualizuje v tvojom rádiu, na prijímačoch alebo dokonca v kamerách a video vysielačoch.

V Betaflight Configuratore si over, že tí všetky páčky reagujú, ako majú, a ak sa vizualizácia dronu chová zhodne s realitou. Dôležitou vecou je vyskúšať, či sa všetky motory točia, a skontrolovať smer otáčania vrtuľou podľa schémy v Betaflighte.

! Všetky tieto veci rob so snímanými vrtuľami !

Smer otáčania motorov overíš ľahkým dotykom. Tiež si skontroluj, či máš nastavené všetky módy na správnych páčkach.

betaflight_optimizedpriprava-pred-startem_optimized

Príprava pred štartom

  • Pred štartom si skontroluj, že všetky skrutky na drone sú utiahnuté.
  • Pevne pripevni baterku na rám a bezpečne schovej balančný konektor, aby nikam nezasahoval.
  • Over si, že žiadny z káblov na drone nezasahuje do vrtulí, a zaisti, aby o vrtule pri lete nič nezavadilo.
  • Ďalej si skontroluj, že máš správne nasadené a pevne utiahnuté vrtule a že sa ti točia spoločne s motormi. Pokiaľ by si mal zle nasadené vrtule, dron nevzletí a prevráti sa ti.

Ako prvý krok zapni vysielačku a vyber si tam svoj model, s ktorým budeš lietať, pokiaľ ich máš vo vysielačke viac. Druhým krokom je zapnutie okuliarov, následne môžeš zapnúť aj koptéru. Teraz už môžeš zapojiť pripevnenú baterku.

Skontroluj si na displeji vysielačky, že je vysielačka spojená s prijímačom na drone. Na okuliaroch nalaď frekvenciu, na ktorej vysiela tvoj dron.

  priprava-pred-startem-4_optimizedbryle_optimized

Výhoda RTF setov

Pokiaľ si si kúpil RTF set, môžeš tieto kroky preskočiť a vydať sa koptéru rovno preletieť. RTF sety sú už nastavené a spárované, pripravené na let. Aj tak ti ale odporúčame potrénovať prvé lety v simulátore.

  • Pripravenosť na let: RTF sety sú kompletné a pripravené na let ihneď po vybalení z krabice. Nemusíš sa zaoberať žiadnou zložitou montážou alebo nastavovaním. To je obzvlášť vhodné práve pre začiatočníkov, ktorí nemajú predchádzajúce skúsenosti s drony.
  • Nastavenie a spárovanie: RTF sety sú už vopred nastavené a spárované. To znamená, že ovládač a dron sú vzájomne prepojené a pripravené na let. Nemusíš sa starať o zložité procesy pripájania a nastavovania vysielača a prijímača, čo môže byť zdĺhavé a náročné u BNF a PNP setov.
  • Možnosť tréningu v simulátore: Hoci RTF sety sú pripravené na let, stále sa odporúča začať trénovať prvé lety v simulátore. Simulátor ti umožní získať skúsenosti s ovládaním dronu a naučiť sa základné manévre bez rizika poškodenia alebo straty dronu.
  • Kompatibilita: RTF sety sú už zložené tak, aby mali čo najlepší výkon. Pokiaľ sa ti nejaká súčiastka rozbije, presne vieš, ktorý typ zháňať.

Ovládanie dronu

Na vysielačke sa okrem zapínacieho tlačidla a prepínačoch po krajoch nachádzajú dve hlavné páčky (gimbaly) uprostred vysielačky, pomocou ktorých budeš pri lete ovládať koptéru.

💡 Tip: Ak si nováčik a chceš najskôr získať základný prehľad, prečítaj si článok Závodné drony od A do Z.
 

Ľavou páčkou ovládaš plyn a otáčanie okolo zvislej osi. Pravou páčkou ovládaš nakláňanie do strán. Módy angle, horizon a acro si môžeš priradiť k jednotlivým páčkam na vysielačke.

U RTF setov to býva väčšinou prednastavené. Pred vzletom si prepni koptéru do módu, v ktorom chceš lietať.

leva-packa_optimized

Módy

Angle mód – Pokiaľ letíš v náklone, pri pustení pravej páčky sa ti dron vráti do vodorovnej polohy, a tiež sa v tomto móde nemôžeš nakloniť s dronom o viac ako 45°. Je bezpečnejšie pre prvý let, ale nemôžeš s ním vykonávať freestyle triky. Dlho sa v ňom nezdržuj, budeš si budovať zlé návyky pri lete. Všetci lietame v acro móde.

Horizon mód – Čo sa týka pravej páčky, podobá sa správaniu v angle móde, ale už sa dokážeš otočiť okolo vodorovnej osi a urobiť loop. Pokiaľ by sa ti loop nepodaril, nevadí, po pustení pravej páčky sa ti koptéra vráti do vodorovnej pozície.

Acro mód – Plne manuálny režim, po naklonení pomocou pravej páčky vpred/vzad alebo do strán dron zostane v danej pozícii, gimbal sa vycentruje, ale koptéra sa do vodorovnej pozície nevráti.

Už pri tréningu v simulátore si nastav acro mód a skúšaj na ňom reakcie dronu na tvoje pokyny dané cez vysielačku.

opt_Betaflight-flight-modes-acro-angle-horizon

Ako vzletieť?

Ľavou páčkou jemne pridaj plyn, dron sa ti začne odlepovať od zeme – to znamená, že musíš pridať ešte trošku, aby si ho dostal do vzduchu plynulým stúpaním nahor.

Keď budeš v dostatočnej výške pre let, môžeš nakloniť koptéru dopredu, a počas náklonu musíš v rovnakej miere pridať plyn, aby ti dron nezačal klesať, snaž sa ho držať vo fixnej výške počas letu vpred.


priprava-pred-startem-2_optimized

 

Zatáčanie a korigovanie výšky

Pri zatáčaní daj oba gimbaly do strany a snaž sa koptéru udržať vo vodorovnej polohe. Určite je dôležité, aby si sa naučil zatáčať do oboch strán. Výšku letu koriguješ pomocou plynu, čím viac pridáš plyn, tým vyššie poletíš.

Pokiaľ by si letel s uhlom kamery nad 45°, výšku musíš korigovať pomocou nakláňania pravej páčky vpred a vzad, pretože plyn bude koptéru posielať takmer len dopredu.

Let bez okuliarov

Aby si si mohol v realite prezrieť správanie koptéry pri tvojom lete z pohľadu tretej osoby, skús si zalietať s dronom bez okuliarov. Nájdi si nejaké bezpečné miesto a pri lete sa snaž byť len kúsok nad zemou.

Odporúčame ti pri lete bez okuliarov lietať v angle móde, aby si sa mohol plne sústrediť ovládanie plynu a nemusel bojovať s vyrovnávaním koptéry. Pridávaj pomalinku plyn a až ti dron vzletí, skús ho chvíľu udržať vo fixnej výške, potom pristaň a vypni motory.

Počas tohto kroku sa plne sústreď na ovládanie plynu, vnímaj jeho citlivosť a sleduj, ako sa dron chová.

V ďalšom kroku toto všetko zopakuješ, ale už pridáš druhú páčku. Stále sa snaž udržať v rovnakej výške a skús si zaletieť vpred a potom sa vráť späť k sebe. Pomaly pristaň a vypni motory.

V poslednej úrovni si zopakuj predchádzajúce dva kroky, drž výšku, odleť od seba trošku ďalej, skús si zaletieť do strán, späť do stredu a vráť sa s koptérou k sebe.

Môžeš si vyskúšať aj otáčanie okolo osi, ale pozor, vo chvíli, keď sa s dronom otočíš čelom k sebe, ovládanie je zrkadlovo prehodené a musíš s tým počítať. Jednoduchšie je dron ovládať cez okuliare, vždy totiž pozeráš smerom, kam letí dron.

Kedy a ako pristávať

Plne nabitá batéria  4.2V na článok, počas letu si v okuliaroch môžeš kontrolovať stav baterky. Vo chvíli, keď sa hodnota napätia baterky dostane na 3.6V, pomaly pristaň. Vo chvíli, keď by táto hodnota klesla pod 3.6V sa baterka ničí, znižuje sa jej životnosť a kapacita.

Ideálny stav je, keď sa po vypojení baterky z dronu napätie článkov dorovná na 3.8V na článok.

Pristávaj najlepšie na rovnom povrchu bez prekážok, pomaly sa približuj k zemi a až budeš tesne nad zemou, vypni motory a koptéra dopadne na povrch.


opt_baterka (1)baterka-2_optimized

 

Ochrana elektroniky

Ako asi tušíš, dron sa skladá prevažne z elektronických súčiastok. To znamená, že sa o ne musíš trochu starať a hlavne ich chrániť pred vodou. To znie jednoducho, jednoducho nebudeš lietať v daždi a snehu, nie? No áno, ale čoskoro zistíš, že voda nie je len dážď a sneh.

Koľkokrát stačí len pristáť do vlhkej trávy alebo cvrnknúť do mokrej vetvičky. Kvapka, čo ti pristála na riadiacej jednotke, spôsobí skrat a pošle tvoju koptéru k zemi. Nebezpečenstvom je pre nás samozrejme aj obyčajná tráva, pretože po tom, čo ju rozsekáme vrtuľami, nám nalieta do tela dronu, uvoľní sa z nej voda a skratuje nám elektroniku.

Ako tomu predídeš? Použi špeciálny lak na ochranu elektroniky, a to tak, že všetku elektroniku niekoľkokrát potrieš lakom a urobíš ju takmer vodeodolnú. Sú aj prípady, keď takto ošetrený dron vydržal niekoľko desiatok minút na dne jazera a po vytiahnutí von letel akoby nič. 

Spájkovanie

Dôležitou časťou úzko spätou so stavbou a opravou dronu je aj obávané spájkovanie, ktorému sa nevyhneš. Dron si síce môžeš kúpiť zostavený, ale príde chvíľa, kedy sa nejaká elektronická súčiastka poškodí a bude ju potrebné vymeniť.

Väčšina komponentov je vzájomne prepojená káblami, ktoré nie sú na konektor, a tak je potrebné ich odpájať a znovu napájať. Na to budeš potrebovať spájkovačku, kvalitný olovnatý cín a aspoň základný skill v spájkovaní.

opt_pocínovaný pad

Lietaj bezpečne

Pri lietaní s drony a modelmi všeobecne platí, že je vždy na prvom mieste bezpečnosť naša, ale aj ostatných ľudí. Preto nikdy nelietaj nad ľuďmi alebo v ich blízkosti. Dron je stále len hobby technika, ktorá môže kedykoľvek zlyhať, zrútiť sa k zemi alebo neriadene zaletieť tam, kam nechceme.

Chráň seba nielen počas letu, ale aj pri manipulácii so zapnutým dronom, pretože vrtule sú ostré. Je veľmi dôležité so zapnutým dronom manipulovať opatrne a vždy mať odpojenú batériu do poslednej chvíle, než s dronom chceme lietať, a mať bezpečne odloženú vysielačku, aby sme si omylom nespustili motory zavádzaním o prepínač.

Rovnako platí pravidlo, že pokiaľ dron nastavuješ alebo opravuješ a potrebuješ mať zapojenú batériu, vždy maj zložené vrtule, aby si predišiel ich nechcenému roztočeniu. Vždy si vyber lokáciu, kde nikoho nemôžeš ohroziť. Maj pri sebe kamaráta a lietaj najlepšie v takej vzdialenosti, aby tvoj kamarát stále koptéru videl.

Pri lete sa snaž jedným prstom zostávať na vysielačke v blízkosti páčky na disarm, aby si mohol koptéru kedykoľvek vypnúť. Neboj sa koptéru v prípade núdze vypnúť aj niekoľko metrov nad zemou, FPV koptéry sú vyrobené z veľmi odolného uhlíkového rámu, ktorému sa nič nestane. Je to lepšie, než aby dron niekam uletel, niekoho zranil alebo niečo poškodil.

opt_dron legislativa

Drony sú rozhodne cool záležitosť, ale nie každý zdieľa naše nadšenie, keď vo vzduchu bzučí dron alebo ho dokonca natáča a „šmieruje“. Preto lietaj tam, kde je to povolené, alebo aspoň tam, kde sa nenachádzajú žiadni ľudia či cudzie objekty.

To isté platí u zvierat – nikdy dronom nenaháňaj lane, králiky, vtáctvo, psy alebo iné živočíchy, nielenže ich dron stresuje, ale môže ich aj zraniť alebo donútiť opustiť hniezdo a ponechať potomkov bez zaopatrenia. Vždy je potrebné použiť sedliacky rozum a vyhodnotiť situáciu, čo si môžeš a nemôžeš dovoliť.

Tiež nikdy nelietaj na miestach, ako sú letiská, diaľnice, cesty, mestá, železničné dráhy, pamiatky a pod. Tieto NO-GO zóny si môžeš prezrieť napr. AirMap. Pretože za každý problém, čo spôsobíš, nebudeš trestaný len ty, ale hlavne celá komunita tým, že budú tieto pravidlá prísnejšie a prísnejšie. Tak na to mysli.